onsdag 28 augusti 2013

Övning på olika placeringar


28/8.

Den här dagen tog vi om hand om de blommor som vi snittade dagen innan. Vi skulle öva på att använda samma sorters blommor, fast placera dem olika. Så vi band, och tog lös blommorna, band och tog lös blommorna om och om igen!


Vi började med att försöka få buketten luftig och fin med hjälp av mellanstick. Vi använde pistage till vårt mellanstick. Sedan skulle vi placera ut de övriga blommorna regelmässigt så att det blev en fin balans i buketten. Detta blev ett av mina många resultat!

Sedan var det dax att försöka placera ut blommorna oregelbundet i små grupper. Just den här buketten blev ej tillräckligt bra då man helst ska försöka få en av grupperna med rosor att hamna högst upp. Som ni ser så hamnade mina rosor nästan som i en enda lång slinga vilket inte är bra, men den här bilden visar i alla fall vad oregelbundet placerat i små grupper innebär.





































Sedan skulle vi öva på att göra en snygg rosett, det var inte lätt! Jag misslyckades gång på gång och tillslut kunde jag inte sluta skratta för att det blev så fult. Men vi fick ta hem band att öva med, som tur var. Jag fick jag låna en rosett som min lärare Fredrik hade gjort idag istället.




































Det var i denna bukett som rosetten skulle vara i. Detta är en så kallad hög nivåbukett som har en bak och en framsida! Den här buketten är alltså bara fin från detta håll.  Vi använde cannapinnar för att få den här effektfulla avlånga looken.



































Sist men inte minst så skulle vi binda i en krans gjord av björkkvistar Här gällde det att binda lågt så att kransen syntes. Blommorna fick alltså inte "rinna utanför" kransen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar