torsdag 29 augusti 2013

Odlingskunskap och bukettbinderi!

29/8.

Dagen startar som vanligt med en härlig cykeltur till skolan.
























Jag säger alltid hej till alla kor som jag cyklar förbi!


Här har vi en ko som "gömmer sig" bakom några granbuskar.
























Varje torsdag har vi odlings och växtkunskap tillsammans med Mimmi! Idag så skulle vi börja så. Mimmi tog fram diverse växter som vi skulle testa att odla, jag valde persilja eftersom jag har sått det förut (fast då gjorde jag ju helt fel med allt...) Tänkte att jag skulle lära mig att göra hundra procent rätt denna gång! Ska bli kul att följa detta :)
























Persiljafrön!


Det var riktigt skönt att få börja dagen med att så, avslappnande och meditativt.
























Sedan var det viktigt att ställa allting här så att våra frön fick den bästa förutsättningen för att börja gro. Vi hade plast över så att jorden skulle hålla sig fuktig.



I samma hus, fast bakom dörrar och fönster låg det massvis med små, små kultingar. Dessa fick man inte störa, men de var såååå söta.
























Sedan stod vi och förundrades över alla gulliga kalvar. Ser ni hur små de är?! <3


Lycklig tjej!
























Sedan hade vi en genomgång tillsammans med Mimmi om beskärning. Vi gick igenom generella regler för vad som gäller vi beskärning av träd och buskar. Jag fick lära mig när man ska beskära, hur man ska beskära, var man ska beskära och vad man ska beskära. Riktigt intressant och mycket bra kunskap! Nästa Tordag ska vi även prova att beskära i praktiken (om vädret tillåter).


Sedan var det dax för att binda med våra blommor igen, samma blommor fortfarande! Tänk vad länge de håller om man är noga med skötseln!

Det var repetition som gällde idag igen fast den här gången skulle vi få vår första bedömning på våran bukett. Jag valde att göra en bukett med regelmässig placering igen, då jag tyckte att detta var svårt att få till så att det blev riktigt jämt och snyggt! Utseendet blev godkänt av Fredrik och balansen i buketten var bra, men då var det stjälkarna denna gång som var mindre bra så dem måste jag fokusera på mer nästa gång! Det är så bra med konstruktiv kritik, det är ju så man lär sig! Sedan är det så roligt att lära sig av en så duktig florist som Fredrik faktiskt är!

















Men vi fick faktiskt prova en till ny grej idag och det var att göra en "stylad ros". Vi använde alltså bara en stor blomma (rosen) till denna, samt några små rester från andra blommor. Men mest låg fokuset på allt dekorationsmaterial! Det kanske ser enkelt ut men oj vad svårt det var att få det att bli balanserat och snyggt allting. Det är verkligen inte bara! Men det är kul med kreativa utmaningar!






Såhär blev den! Svårt att fota en blomma såhär men ni förstår i alla fall hur tanken var! Jag blev inte helt nöjd... Denna måste jag öva på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar